Boris Ondreička (*1969)
Len pľuvanec rosy (Putrefakcia a rosa), 1993

inštalácia, objekt – mechanické panoptikum, 61 x 52,5 x 19 cm

Nihil (Putrefakcia a rosa), 1993

inštalácia, variabilné rozmery
získané nákupom od autora v roku 1993

Tvorba autora patriaceho do generácie, ktorá nastúpila na scénu v priebehu prvej polovice 90. rokov, predstavuje ďalšiu z polôh súdobého umenia inštalácie a objektu. Sú typické kumulovanými formami, v ktorých sa mixujú znaky tzv. vysokého umenia a gýča, a kde nájdený, často krát banálny predmet z bežnej reality (readymade), svojim vyslovene antiestetickým charakterom zámerne supluje tradičnú umeleckú formu. Hybridnosť Ondreičkových inštalácií je odrazom príznačných hybridít danej doby a nevyčírenosti jej hodnôt. Je aj dobre mierenou provokáciou voči akýmkoľvek konzervatívnym a zatuchnutým formám, v rámci ktorej využíva prvky čerpajúce z vizuality subkultúr, punku či komixu.

Diela boli vytvorené in-situ pre výstavu Tajomstvo (PGU, 1993), ktorá v tom čase skúmala rôzne podoby site-specific inštalácií. Obe realizácie majú základ v privlastnení si a využití bežných reálií, ktoré autor svojím dokreovaním posúva do ďalších, až okultných súvislostí.