Stano Masár (*1971)
Slovenské výtvarné umenie 20. storočia, 2005

počítačová tlač na plastových tabuľkách, 15 x 15 cm, 58 ks
získané nákupom od autora v roku 2008

Dôležitým princípom tvorby autora je vizuálny a s ním tesne prepojený významový paradox. Je čitateľný najmä v inštaláciách a objektoch, ktoré vytvára z privlastnených bežných predmetov (ready-mades), a sú hravými, niekedy absurdne pôsobiacimi novými spodobeniami ich funkcií a účelov.

Zásadná časť tvorby autora sa týka umenia samotného, kde podobne systémom vizuálnych korekcií, v tomto prípade prepisom konkrétneho diela do jednoduchej, akoby „dátovo skomprimovanej“ podoby – avšak s dodržaním esencie pôvodného zobrazenia, vyvoláva úvahy o hranici (a jej priepustnosti) medzi svetom umenia a bežnou realitou. Autorove „prepisy“ známych diel sú i spochybnením ich originality a podvratným posunom produktov tzv. „vysokého“ umenia do iných dimenzií – formami pripomínajú napr. výstražné tabuľky. Série diel slovenského (a svetového) vizuálneho umenia sú zároveň rafinovanou hrou s divákom: pre zainteresovaného prestavujú vtipnú obrazovú „skratku“ diel – ako hravý test vedomostí o umení, pre laika sú „rýchlo kurzom“ o ňom či minimálne jeho prvým stupňom, v ktorom autor nabáda k vyhľadaniu si originálneho diela. Ich novo vytvorené verzie – ako zdroje informácií o pôvodných, majú svoje východiská v známej publikácii Dejiny slovenského výtvarného umenia – 20. storočie.