Dorota Sadovská (*1973)
Zvliekanie z ko┼że, 2003

video, farba, zvuk, 73┬┤
zo zbierky v spr├íve Pova┼żskej gal├ęrie umenia v ┼Żiline
z├şskan├ę n├íkupom od autorky v roku 2017

Dorota Sadovsk├í (*1973) sa venovala ma─żbe u┼ż v 90. rokoch, v obdob├ş, ke─Ć tv├ír slovensk├ęho v├Żtvarn├ęho umenia viac charakterizovalo preferovanie medi├ílnych a intermedi├ílnych foriem umenia ÔÇô i v mladej nastupuj├║cej gener├ícii, ku ktorej ona, ako v tom ─Źase v├Żlu─Źn├í maliarka, patrila. V tom ─Źase i v nasleduj├║cej dek├íde do tvorby vniesla prvky, ktor├ę sa postupne stali jej licenciou ÔÇô realisticky stv├írnen├║ fig├║ru, odkazy na atrib├║ty sv├Ąt├Żch vo figur├ílnej ma─żbe, tie┼ż pr├íca s perspekt├şvou fig├║ry, neskor┼íie aj nar├íbanie s odevom ako procesu├ílnou kateg├│riou. Z h─żadiska prekra─Źovania hran├şc m├ędi├ş boli ┼ípecifick├Żmi jej priestorov├ę obrazov├ę in┼ítal├ície, v ktor├Żch sa dr┼żala vlastn├ęho maliarskeho programu, no s├║─Źasne sa daj├║ vn├şma┼ą aj ako reakcia na priestorov├Ż k├│d umenia 90. rokov.
Osobitou ─Źrtou v jej tvorbe je rozpracovanie problematiky korporality/telesnosti. V s├ęrii fotografi├ş s t├Żmto n├ízvom z├ímerne deformovala atrib├║ty ┼żenskosti ÔÇô prsia tlakom ruky, kde v├Żsledok nar├║┼íal predstavu o kr├íse ┼żensk├ęho tela (ako zau┼ż├şvan├ęho m├Żtu a tie┼ż p┼Ľs ako symbolu sexuality). Tu┼íen├í performat├şvnos┼ą na pozad├ş vytv├írania fotografick├ęho z├íberu odkazovala na telo ako na haptick├Ż materi├íl, nie teda prim├írne ako na kateg├│riu pre maliarske stv├írnenie fig├║ry.
Napriek v┼íeobecn├ęmu z├íujmu o jej maliarsku tvorbu zo strany zberate─żov a gal├ęri├ş a dominancii v jej tvorbe najm├Ą v jej prv├Żch f├ízach, je v┼íak Dorota Sadovsk├í aj autorkou nieko─żk├Żch vide├ş, ktor├ę navzdory pomerne mal├ęmu po─Źtu, v├Żrazne obohatili register slovensk├ęho videoumenia po roku 2000.

Jedn├Żm z nich je Zvliekanie z ko┼że, kde podobne pracuje s hmotou tela.┬áVideo je v skuto─Źnosti digit├ílnym obrazom vo forme ve─żkoplo┼ínej projekcie, len postupne a ve─żmi nebadane sa meniacim v plynut├ş ─Źasu. Minim├ílne badate─żn├Ż pohyb nah├Żch poprepletan├Żch mu┼żsk├Żch a ┼żensk├Żch tiel, kde na prv├Ż poh─żad nie je vidie┼ą, ktor├ę je ak├ę, je sprev├ídzan├Ż emot├şvne ladenou skladbou hudobn├şka Martina Burlasa. V kontexte jej tvorby je jedn├Żm z najv├Żraznej┼í├şch diel umelkyne zobrazuj├║cich sexualitu a telesnos┼ą takto otvoren├Żm sp├┤sobom. Maliarska trajekt├│ria umelkyne, siahnutie po fotografii a nakoniec i uveden├Ż pr├şklad medi├ílneho typu diela, ve─ża napoved├í o autorkinom ch├ípan├ş komplexu figur├ílneho diela i v s├║vislosti s m├ędiom ÔÇô v├Żtvarn├í teoreti─Źka Katar├şna Rusn├íkov├í v tejto s├║vislosti spom├şna proces transform├ície obrazu ÔÇô od ma─żby k videu a digit├ílnym m├ędi├ím, ako pr├şklad tzv. remedi├ície, kde nov├ę m├ędi├í pretv├íraj├║ tie predch├ídzaj├║ce (anal├│gov├ę).
Video ÔÇô m├┤┼żeme hovori┼ą aj o video obraze, bolo s├║─Źas┼ąou v├Żberu pre v├Żstavy venovan├Żch umeniu prvej dek├ídy nov├ęho mil├ęnia: Nult├ę roky/Zero Years/Zer├│ ├ëvek/Nuller Jahre (Dom umenia Bratislava, 2011, MODEM Debrecen, 2012, Fries Museum Berlin, 2013).
Mira Sikorov├í-Puti┼íov├í, kur├ítorka PMI III Ne┼żn├í sila a riadite─żka Pova┼żskej gal├ęrie umenia v ┼Żiline

Z├şskanie diela z verejn├Żch zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

N├íkup diela bol financovan├Ż s pr├şspevkom ┼Żilinsk├ęho samospr├ívneho kraja.