Jana Želibská (*1941)
Koncert pre činely a „prsia“, 1993 – 1994
videoinštalácia, televízor, video, farba, zvuk, 5´9´´, slučka, drevo, plastická hmota
získané nákupom od autorky v roku 1995
Výtvarníčka, patriaca medzi priekopníčky slovenského videoumenia, sa už koncom 60. rokov venovala problematike telesnosti, ženskej erotiky a jej vtedajšie realizácie v intermediálnych formách objektu a environmentu (prostredia) svojím vyjadrovacím aparátom predstavovali ojedinelú platformu domáceho feministického umenia. Záujem o túto problematiku jej zostal vlastný aj v nasledujúcich dekádach, keď ju reflektovala najmä prostredníctvom akčných foriem umenia. Videoinštalácie autorky z 90. rokov sa zaoberajú reflexiou atribútov ženskej telesnosti, no aj dekonštrukciou či relativizovaním tradičných schém vnímania žien. Osobitou je jej poetika vo videách zachytávajúcich tínedžerky a nuansy či peripetie týkajúce sa ich premien smerujúcich ku ženstvu. V prítomnej inštalácii rozširuje interpretačné pole o možnosti nových médií. Bázou diela je alúzia – podobnosť medzi činelmi (zastúpenými zvukom vo videu), plexisklovými poklopmi a ženskými prsiami.