Gabika Binderová (*1975)
East side story, 2003

video, 9┬┤50┬┤┬┤, farba, zvuk
scen├ír a r├ę┼żia: Gabika Binderov├í, kamera: Miroslav Li┼íka, Gabika Binderov├í
strih: Pavol ─îejka, Patrik Kova─Źovsk├Ż, FX: P. Agat Huba, technick├í spolupr├íca: Erik Binder
zo zbierky v spr├íve Pova┼żskej gal├ęrie umenia v ┼Żiline
z├şskan├ę n├íkupom od autorky v roku 2017

Gabika Binderov├í sa za─Źiatkom nult├Żch rokov etablovala ako autorka in┼ítal├íci├ş, objektov a vide├ş, ktor├ę komunikuj├║ nuansy mikrosveta v├Żtvarn├ş─Źky, ale aj ┼żeny, matky dvoji─Źiek – chlapcov a man┼żelky. Ak by sme jej tvorbu chceli kategorizova┼ą v s├║vislosti s rodov├Żm umen├şm, ktor├ę deklaruje, ┼że kateg├│ria rodu komplexnej┼íia jednotka, nie je dan├í biologicky a je viac soci├ílnym kon┼ítruktom, je nutn├ę na diela Gabiky Binderovej nahliada┼ą aj cez optiku man┼żelsk├ęho umenia, ktor├ę pod─ża v├Żtvarn├ş─Źky a kur├ítorky Lenky Klodovej (CZ) charakterizuje to, ┼że vznik├í a je realizovan├ę v in┼ítitucionalizovanom zv├Ązku. No tie┼ż to, ┼że takto indikuje t├ęmy, ktor├ę zastre┼íuje aspekt partnerstva, kde rod je s├║─Źas┼ąou ┼íir┼íej ┼ík├íly s├║vislost├ş zviazan├Żch s man┼żelstvom (psychologick├Ż, soci├ílny a sociologick├Ż faktor).
Diela Gabiky Binderovej zo za─Źiatku mil├ęnia vznikali jednak ako jej vlastn├ę projekty, no tie┼ż ─Źasto spolupracovala s man┼żelom Erikom Binderom: Mars a Venu┼ía Binder, Kunst-fa (ako Kunst family), v ktor├Żch nech├ívali div├íka (resp. n├ív┼ítevn├şka gal├ęrie ÔÇô najm├Ą v├Żstava 2JA v Mestskej gal├ęrii v Rimavskej Sobote, 2001) vst├║pi┼ą do ich man┼żelsk├ęho mikrosveta. Realizovan├ę boli najm├Ą ako in┼ítal├ície pozost├ívaj├║ce z re├íli├ş z be┼żn├ęho ┼żivota ÔÇô tak aby sprostredkovali odtienky partnerstva, ale aj fyzick├ę ─Źi ment├ílne odli┼ínosti jeho akt├ęrov. V tomto oh─żade s├║ spolo─Źn├ę (na partnerstvo zacielen├ę) projekty dnes u┼ż ex-man┼żelov Binderovcov v na┼íom v├Żtvarnom prostred├ş pionierske, a┼ż o dek├ídu neskor┼íie sa k podobn├ęmu vzorcu umenia, kde nosn├Ż k├│d je partnerstvo/man┼żelstvo, prihl├ísili umelci Pavl├şna Fichta ─îierna a Anton ─îierny vo viacer├Żch spolo─Źn├Żch vide├ích z rokov 2011 ÔÇô 2012.

Video East side story je slovami umelkyne autoportr├ętom. Odzrkad─żuje jej rodinn├ę vz┼ąahy, no jeho d├┤le┼żit├Żm prvkom je aj sociologick├Ż aspekt ÔÇô ukazuje opoz├şciu perif├ęrie, odkia─ż autorka poch├ídza, a centra, kde ako umelky┼ła p├┤sobila a ┼żila. Ide o komprimovan├ę (vizu├ílne zhutnen├ę) road-movie zachyt├ívaj├║ce cestu rodiny Binderovcov z Bratislavy na v├Żchodn├ę Slovensko. Jej slovami je tie┼ż metaforou ka┼żdodennosti – tak ako autorka spam├Ąti pozn├í svoj de┼ł a jeho jednotliv├ę zastavenia, tak aj vlak zo Z├ípadu na V├Żchod a sp├Ą┼ą, m├í svoju pevn├║ a nemenn├║ trasu. Dej filmu je z├ímerne zacyklen├Ż – akt├ęri na konci ich cestovania vyst├║pia na tom istom mieste, kde nast├║pili, akoby sa nikam nedostali, ─Ź├şm sa ─Źas a priestor zmie┼íal do jedn├ęho celku. Dielo bolo zaraden├ę do kolekcie pre v├Żstavu Permanentn├Ż romantizmus (GMB Bratislava, 2003), ktor├í prezentovala romantick├ę pr├şstupy v s├║─Źasnom umen├ş, tie┼ż na v├Żstave Autopoesis (SNG Bratislava, 2006) venovanej aspektu seba-prezent├ície, seba-reflexie, no i seba-m├Żtiz├ície osobnosti umelca.
Mira Sikorov├í-Puti┼íov├í, kur├ítorka PMI III Ne┼żn├í sila a riadite─żka Pova┼żskej gal├ęrie umenia v ┼Żiline

Z├şskanie diela z verejn├Żch zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

N├íkup diela bol financovan├Ż s pr├şspevkom ┼Żilinsk├ęho samospr├ívneho kraja.