Karol Pichler (*1957)
Caelum, 1992
nástenná inštalácia, 12 ks bičov, 105 x 175 cm
získané nákupom od autora v roku 1995
Inštalácie a objekty autora z 90. rokov predstavujú pomerne osobitú polohu neokonceptuálneho umenia. Definuje ich snaha o určitú de-estetizáciu a redukovaná až prísna minimalizovaná forma. Druhým určujúcim znakom je špecifický metajazyk postavený na znakoch a symboloch vychádzajúcich z filozofických, mystických a náboženských náuk. V tomto teoretickom a výsostne intelektuálnom zázemí majú korene autorove snahy nanovo interpretovať pôvod našej kultúrnej tradície. Jeho modifikované readymades zo začiatku 90. rokov sú tak štruktúrovaným celkami, pri dešifrovaní ktorých je nutná znalosť náležitých historických, kultúrnych a filozofických kontextov.
Príkladom tohto prístupu je dielo Caelum (Nebo), v ktorom je použitá numerologická hodnota čísla dvanásť ako symbolu zasvätenia. Stvárnenie inštalácie však indikuje aj ďalšie súvislosti. Jej materiálové a formálne prevedenie (kožené biče zakončené ostňami z klincov) otvára úvahy aj o flagelantstve, ako radikálnej formy prejavu náboženskej viery, a na druhej strane o sadomasochistických praktikách, podobne extrémnych aktivitách, avšak profánneho charakteru.