Anton ─îierny – S l├ískav├Żm dovolen├şm mojho otca, 2014 ÔÇô 2019

Prezent├ícia diela Juraja Bartusza sa uskuto─Ź┼łuje v r├ímci sprievodn├ęho projektu expoz├şcie intermedi├ílneho a medi├ílneho umenia Prv├ę m├║zeum interm├ędi├ş II ÔÇô Satelit 2019.

Video Antona ─îierneho definuje zameranie sa na s├║vislosti zviazan├ę s pr├şslu┼ínou lokalitou. Cielen├Ż v├Żber miesta mu otv├íra mo┼żnos┼ą komunikova┼ą nuansy osobnej (rodinnej) v├Ązby s n├şm, no upriamen├şm sa na jeho ┼íir┼íie s├║vislosti – historick├ę, ale aj tie, ktor├ę charakterizuj├║ jeho s├║─Źasn├ę podoby, spodobuje sp├┤sob, ak├Żm je mo┼żn├ę prist├║pi┼ą k identifik├ícii sa s n├şm. Autor ako kon┼ítrukt vytvorenia videa pou┼ż├şva ak─Źn├║ formu – je performerom, no jeho pr├şstup pri sk├║man├ş lokality je sk├┤r alternat├şvnym a viac introvertn├Żm ako anga┼żovan├Żm.
Osobnou rekognosk├íciou v ter├ęne autor znovu pripom├şna skuto─Źnosti zviazan├ę s dnes neexistuj├║cou s dedinou Lask├ír, no i ┼íir┼í├şm okol├şm Hornej Nitry. Pokojn├í forma performancie a jej pr├şrodn├í scen├ęria vytv├íra protip├│l vo─Źi negat├şvnym charakteristik├ím ├║zemia, ktor├ę sa na seba navrstvovali v priebehu hist├│rie, no i t├Żmi, ktor├Żmi opl├Żva v s├║─Źasnosti. Ide o mal├Ż k├║sok Slovenska, kde koexistuje trauma zo zdevastovan├ęho ├║zemia, zah┼Ľ┼łaj├║ca zatopen├Ż Lask├ír, s dnes u┼ż takmer necite─żn├Żm echom existencie miesta, v ktorom sa nach├ídzal t├íbor sl├║┼żiaci ako zbern├ę miesto pre ┼Żidov, Nemcov po skon─Źen├ş II. svetovej vojny, n├ípravn├ę zariadenie pre ÔÇ×neprisp├┤sobiv├ŻchÔÇť, prostit├║tky, ÔÇ×p├ętep├íkovÔÇť. Je to ├║zemie, kde je dodnes umelo vytv├íran├í zamestnanos┼ą dotovanou ┼ąa┼żbou nekvalitn├ęho uhlia, miesto, kde do┼ílo v roku 2007 k devasta─Źn├ęmu v├Żbuchu vo Vojenskom oprav├írenskom podniku.
Mapovan├şm v ter├ęne ako fyzick├Żm aktom umelec odkazuje na identitu poch├ídzaj├║cu z naju┼ż┼íieho priv├ítneho r├ímca ÔÇô pohybom/p├ítran├şm v ├║zem├ş, odkia─ż poch├ídza jeho otec a kde s├ím tr├ívil detstvo. Ten je osobn├Żm (a autentick├Żm) z├íkladom, od ktor├ęho sa odv├şja ┼íir┼íie ch├ípanie tohto pojmu ÔÇô ako identity ur─Źovanej historick├Żmi a spolo─Źensk├Żmi s├║vislos┼ąami konkr├ętneho priestoru, z ktor├ęho jedinec poch├ídza. Upozor┼łuje tie┼ż na to, ┼że d├┤le┼żit├Żm aspektom identifik├ície je aj uvedomovanie si jeho pam├Ąte, jej prijatie alebo pr├şpadne ÔÇô relativizovanie. V s├║vislosti so ┼ípecifikami lokality, kde performanciu uskuto─Źnil, takisto kladie d├┤raz na to, ┼że obraz miesta a jeho hist├│riu formuj├║ aj vy┼í┼íie politick├ę ─Źi ekonomick├ę ciele. Spolo─Źenstvo, ktor├ę ho ob├Żva a u┼ż├şva a identifikuje sa s n├şm, m├í na ich ovplyvnenie ─Źastokr├ít len minim├ílny dosah, ale v mnoh├Żch pr├şpadoch poci┼ąuje ich trval├ę n├ísledky.

Anton ─îierny (naroden├Ż v roku 1963 v Bojniciach) ┼ítudoval na Vysokej ┼íkole v├Żtvarn├Żch umen├ş v Bratislave (prof. Juraj Bartusz). V 90. rokoch vytv├íral najm├Ą in┼ítal├ície, mnoh├ę z nich pre konkr├ętny priestor. ┼Ąa┼żiskovou je procesu├ílna in-situ realiz├ícia pre trnavsk├║ synag├│gu (Svitanie, 1996). Od nov├ęho mil├ęnia sa v tvorbe orientuje najm├Ą na vytv├íranie vide├ş a videoin┼ítal├íci├ş, ktor├Żmi reflektuje problematiku verejn├ęho priestoru ÔÇô jeho hist├│riu a pr├şslu┼ín├ę spolo─Źensk├ę a historick├ę s├║vislosti. Pedagogicky p├┤sob├ş na V┼áVU na Katedre interm├ędi├ş, kde vedie Ateli├ęr priestorov├Żch komunik├íci├ş +.

Projekt z verejn├Żch zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Fond na podporu umenia je hlavn├Żm partnerom projektu.