Veronika Rónaiová (*1951)
Mal├ę t├║┼żby, 2018, n├íjden├ę umeleck├ę dielo Juli├ína Filu – Mal├ę t├║┼żby, 1966

objekt/asambl├í┼ż, 68 x 78 x 12 cm
zo zbierky Pova┼żskej gal├ęrie umenia v ┼Żiline
z├şskan├ę n├íkupom od autorky v roku 2019

Dielo Mal├ę t├║┼żby (2018/1966) autorka autorsky upravila vlo┼żen├şm reprodukcie vlastn├ęho obrazu a ├║pravou jeho niektor├Żch ─Źast├ş, napr. umiestnen├şm ─Źiernej p├ísky cez o─Źi diev─Źa┼ąa ÔÇô ide o jej fotografiu z detstva. Asambl├í┼ż predstavila na v├Żstave Dedi─Źstvo (PGU ┼Żilina, 2018). Nosnou l├şniou v├Żstavy bola osobn├í i umeleck├í komunik├ícia so svojimi rodi─Źmi ÔÇô umelcami Juli├ínom Filom a M├íriou Filovou. https://www.pgu.sk/vystavy/veronika-ronaiova-dedicstvo/

Jej vstupy do diel otca, pop-artov├ęho a hyperrealistick├ęho maliara Juli├ína Fila (1921 – 2007), ─Źi┼że spolo─Źn├í pr├ştomnos┼ą dvoch autorsk├Żch rukopisov v ploche pl├ítna, v pr├şpade tohto diela v hmote asambl├í┼że, s├║ ÔÇô metaforicky povedan├ę – dial├│gom prebiehaj├║cim medzi nimi, tie┼ż odvolan├şm na minul├ę, av┼íak bez mo┼żnosti vstupu Juli├ína Fila do nich. Na pozad├ş tohto radik├ílneho prieniku do auton├│mneho umeleck├ęho vyjadrenia (ako m├┤┼żu na prv├Ż poh─żad p├┤sobi┼ą), m├┤┼żeme v┼íak okrem gesta privlastnenia si umeleck├ęho diela po pr├şbuznom, rozvin├║┼ą ├║vahu o znejasnen├ş kont├║r autorstva: k signat├║re Juli├ína Fila umelky┼ła pridala svoju. ─Äalej o pevnej viere autorky v opodstatnenos┼ą tohto gesta: prema─żby ─Źi vlastn├ę v├Żtvarn├ę vstupy do jeho diel s├║ pre ┼łu mo┼żnos┼ąou ako pokra─Źova┼ą s otcom v komunik├ícii i v konfront├ícii ich umeleck├Żch n├ízorov. No tie┼ż s├║ spodoben├şm vz┼ąahu: otec ÔÇô dc├ęra, umelec ÔÇô umelky┼ła, ktor├Ż ona – z rodovej perspekt├şvy – takto vyjadruje.

L├şnia umenia a v├Żtvarnej kritiky, ktor├í sa venovala aspektom feminizmu a postfeminizmu a v na┼íom prostred├ş sa stala viac vidite─żnou a┼ż po roku 1990, odkryla v├Żznam tvorby autorky aj z tohto uhla poh─żadu: forma nie radik├ílnych, naopak int├şmnych, no predov┼íetk├Żm s├║dr┼żn├Żch princ├şpov feministick├ęho umenia je v tvorbe Veroniky R├│naiovej pr├ştomn├í prakticky neust├íle: v hyperrealistick├Żch obrazoch, vytv├íran├Żch technikou airbrushu, realizovan├Żch od polovice 70. rokov bola ├║stredn├Żm mot├şvom ┼żena ÔÇô najm├Ą jej poz├şcia v jednotke rodiny, alebo ┼íir┼íej soci├ílnej ┼ítrukt├║re, v novom mil├ęniu sa pre autorku stal d├┤le┼żit├Ż prvok tzv. ÔÇ×self-positioninguÔÇť, v ktorom definuje svoju autorsk├║ poz├şciu aj v ┼íir┼íom pon├şman├ş ÔÇô vo v├Żtvarnej a umeleckej sf├ęre.
Mira Sikorov├í-Puti┼íov├í, kur├ítorka PMI III Ne┼żn├í sila a riadite─żka Pova┼żskej gal├ęrie umenia v ┼Żiline

Z├şskanie diela z verejn├Żch zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

N├íkup diela bol financovan├Ż s pr├şspevkom ┼Żilinsk├ęho samospr├ívneho kraja.