Roman Ondák (*1966)
Z├ízra─Źn├ę die┼ąa, 1993

in┼ítal├ícia, sklo, voda, drevo, atrament, variabiln├ę rozmery
z├şskan├ę k├║pou od autora v┬ároku 1993

Tvorba autora z 90. rokov je pova┼żovan├í za d├┤le┼żit├Ż pr├şspevok k┬áneokonceptu├ílnemu umeniu dek├ídy. V┬átomto ─Źase, do ktor├ęho spad├í aj realiz├ícia in┼ítal├ície Z├ízra─Źn├ę die┼ąa, bolo pre autora typick├ę vytv├íranie in┼ítal├íci├ş a┬áobjektov z ready-mades, pri─Źom mnoh├ę z┬ánich reflektovali z├íujem o┬áprocesy vzdel├ívania, nar├íbania s┬áinform├íciou a┬ájej ÔÇô metaforick├ę – uchov├ívanie. Z┬átejto l├şnie s├║ zn├íme najm├Ą objekty/in┼ítal├ície pozost├ívaj├║ce z┬ákonzerv s┬ávinetami beletristick├Żch titulov, ─Źi vreck├í z┬ám├║ky s┬ámenami filozofov. In-situ vytvoren├í in┼ítal├ícia Z├ízra─Źn├ę die┼ąa bola pr├şspevkom k┬áv├Żstave Tajomstvo (1993), realizovanej v┬ápodkrovn├Żch priestoroch PGU. Pozost├íva z┬ákusov n├íbytku a┬átroch akv├íri├ş, v┬áktor├Żch s├║ vo formaldehydovom roztoku ÔÇ×archivovan├ęÔÇť knihy. Autor ┼łou evokuje nielen moment ur─Źit├ęho zastavenia sa v┬á─Źase, ale i┬ámoment ve─Źn├ęho udr┼żania i ÔÇ×konzerv├ícieÔÇť inform├íci├ş.

Neskor┼íie i┬áaktu├ílne projekty autora spadaj├║ do kateg├│rie tzv. context-specific, ─Źi┼że umenia iniciovan├ęho ur─Źitou situ├íciou a┬áreaguj├║ceho na ┼łu. V┬ámnoh├Żch pr├şpadoch vyu┼ż├şva spolu├║─Źas┼ą anonymn├ęho kolekt├şvu ─żud├ş (div├íci, n├ív┼ítevn├şci gal├ęrie), t├ş s├║ v┬áskuto─Źnosti tvorcami diela a┬áautor preber├í rolu re┼żis├ęra situ├ície. Typick├Żm pr├şkladom je procesu├ílne dielo Meranie vesm├şru (2007, MoMA New York), v┬áktorom n├ív┼ítevn├şci zanech├ívali zna─Źku na stene v├Żstavn├ęho priestoru vo v├Ż┼íke svojho tela, doplnen├║ menom a d├ítumom merania.