Boris Ondrei─Źka (*1969)
Len p─żuvanec rosy (Putrefakcia a┬árosa), 1993

in┼ítal├ícia, objekt – mechanick├ę panoptikum, 61 x 52,5 x 19 cm

Nihil (Putrefakcia a rosa), 1993

in┼ítal├ícia, variabiln├ę rozmery
z├şskan├ę n├íkupom od autora v┬ároku 1993

Tvorba autora patriaceho do gener├ície, ktor├í nast├║pila na sc├ęnu v┬ápriebehu prvej polovice 90. rokov, predstavuje ─Ćal┼íiu z┬ápol├┤h s├║dob├ęho umenia in┼ítal├ície a┬áobjektu. S├║ typick├ę kumulovan├Żmi formami, v┬áktor├Żch sa mixuj├║ znaky tzv. vysok├ęho umenia a┬ág├Ż─Źa, a kde n├íjden├Ż, ─Źasto kr├ít ban├ílny predmet z┬ábe┼żnej reality (readymade), svojim vyslovene antiestetick├Żm charakterom z├ímerne supluje tradi─Źn├║ umeleck├║ formu. Hybridnos┼ą Ondrei─Źkov├Żch in┼ítal├íci├ş je odrazom pr├şzna─Źn├Żch hybrid├şt danej doby a nevy─Ź├şrenosti jej hodn├┤t. Je aj dobre mierenou provok├íciou vo─Źi ak├Żmko─żvek konzervat├şvnym a zatuchnut├Żm form├ím, v┬ár├ímci ktorej vyu┼ż├şva prvky ─Źerpaj├║ce z┬ávizuality subkult├║r, punku ─Źi┬ákomixu.

Diela boli vytvoren├ę in-situ pre v├Żstavu Tajomstvo (PGU, 1993), ktor├í v┬átom ─Źase sk├║mala r├┤zne podoby site-specific in┼ítal├íci├ş. Obe realiz├ície maj├║ z├íklad v┬áprivlastnen├ş si a┬ávyu┼żit├ş be┼żn├Żch re├íli├ş, ktor├ę autor svoj├şm dokreovan├şm pos├║va do ─Ćal┼í├şch, a┼ż okultn├Żch s├║vislost├ş.